Richt je pijlen op de opkomende middenklasse van Bangladesh

Via lokale kennis naar je eerste verkoop

Interview met Tessa Schmelzer

Bangladesh barst van de kansen voor Nederlandse ondernemers. Door Goldman Sachs is het land opgenomen in de ‘emerging eleven’. Econoom Jim O’Neill (bekend als ‘de BRIC-uitvinder’) geeft in zijn onderzoek zelfs aan dat hij verwacht dat deze elf landen (ook bekend als de ‘N-11’) samen met de BRIC-landen tot de grootste economieën van de 21e eeuw zullen gaan behoren.

Reden genoeg dus om Bangladesh expert Tessa Schmelzer eens aan de tand te voelen over de (on)mogelijkheden in ‘het land het ‘blauwe goud’ (Bangladesh bestaat voor 12% uit water).

Stel, ik ben een Nederlandse Ondernemer en ik heb veel kennis over watermanagement en landbouwbeheer. Waarom zou ik dan naar Bangladesh gaan?

Bangladesh begint nu een land van middeninkomens te worden. De inwoners gaan steeds meer van de producten en diensten gebruik maken, die hierbij passen.

Als de Bengalen (Of ‘Bangladeshi’, zoals Tessa ze noemt) straks de middeninkomens bereikt hebben, wil je als ondernemer dus direct klaar staan om deze producten en diensten aan te bieden.

Je moet er nu al heen gaan om je voorwerk te doen voor de producten en diensten die ze straks willen hebben; anticipeer nu op dat het straks een land met middeninkomens zal zijn.

Bedenk daarbij ook goed hoe je jouw diensten betaalbaar kunt maken en hoe je dit aan de lokale infrastructuur kunt koppelen. Zo maak je je business model ook duurzaam. Waarschijnlijk wil je als Nederlander niet je hele leven in Bangladesh blijven. Bedenk dus goed hoe je ervoor kunt zorgen dat je product of dienst daar echt wordt opgenomen. De beste strategie om dat voor elkaar te krijgen is het aanhaken van lokale partners die je product omarmen. Zorg ervoor dat zij gebaat zijn bij succesvolle verkoopresultaten van jouw product.

Akkerbouw Ondernemen in Bangladesh

Tessa Schmelzer werkt al 35 jaar in ontwikkelingslanden en is namens ICCO sinds 18 maanden landen vertegenwoordigster van Bangladesh. Als eigenaresse van 3 bedrijven is zij in staat snel oplossingen te zien voor mkb bedrijven. Tessa heeft de ambitie mogelijkheden te creëren waarmee mensen zelf in staat zijn via duurzame oplossingen de voedselzekerheid te verhogen.

Verkoop van landbouwproducten op een markt in Bangladesh

Verkoop van landbouwproducten op een markt in Bangladesh

Hoe vind je die lokale partners dan?

Dat hangt af van wat je precies wilt gaan doen. Soms moet je niet één lokale ondernemer aanhaken, maar is het beter om een groep ondernemers aan je binden. Die groep kun je dan zien als één lokale partner. Als je landbouwproducten wilt verkopen aan boeren, heeft het bijvoorbeeld geen zin om met elke boer die soms maar tien vierkante meter land heeft) in gesprek te gaan of hij jou product wil kopen. Wat je wel wilt, is in gesprek gaan met het collectief dat voor het landbouwgebied in die regio verantwoordelijk is. Zo kan er in één keer gekozen worden of dit product voor de gehele regio aan te schaffen is.

Je communicatieboodschap is in Bangladesh nooit gericht aan individuele afnemers: je gaat niet naar één boer of naar één huishouden, je vertelt je verhaal aan groepen. Denk dus niet dat je met een of een paar winkeltjes je beoogde afzet gaat halen. Je verkoopt dus eigenlijk niet aan de eindafnemer maar aan de reseller.

Hoe zorg je ervoor dat je reseller zo hard mogelijk voor je gaat lopen?

Soms zitten er vijf mensen tussen voordat je bij je eindafnemer uitkomt. Dat is Bangladesh. Je moet er dus voor zorgen dat je hen het leven zo makkelijk mogelijk maakt. Hierbij is het dus belangrijk om goed na te denken over in wat voor hoeveelheden je je product wilt verpakken. Wil je eindafnemer je product per vijf of per tien stuks afnemen? Als je die vraag goed weet te beantwoorden, is het voor je reseller eenvoudiger zelf meer winst te maken. En dat leidt er weer toe dat die reseller harder voor je gaat lopen.

Transport goederen in Bangladesh

Transport goederen in Bangladesh

Welke eigenschappen moet je als ondernemer echt bezitten om succesvol zaken te doen in Bangladesh?

Doorzettingsvermogen is de allerbelangrijkste kwaliteit die je kunt bezitten. Maar je moet ook echt kennis hebben van de lokale markt. Die kennis doe je op door te starten met doen,én door veel van jezelf te geven. Een voorbeeld van een ondernemer die deze eigenschappen goed bezit is Gijs Herpers, oprichter van Just Farming. Benieuwd naar zijn ervaringen?

Moet je full-time in Bangladesh zijn om daar een succesvol bedrijf te creëren?

Het lijkt er op dat sommige mensen denken dat je in zes weken wel even een plan kunt verzinnen en uitvoeren. Zo simpel is het echt niet. Je moet je echt verdiepen in de cultuur. Je wilt namelijk voorkomen dat je de keten niet voor 100 procent begrijpt. Je kunt je productie en vervoer nog zo goed geregeld hebben. Maar als je vervolgens vergeet het laatste deel naar de eindconsument goed in te richten, kun je uiteindelijk nul euro omzet bijschrijven. Daarnaast moet je echt aan je relaties bouwen; zonder goede relaties kun je een succesvolle business in Bangladesh wel vergeten. Zie over het belang van relaties bouwen in Bangladesh ook het artikel met Bijon.

Er zijn natuurlijk niet alleen maar kansen in Bangladesh. Er zijn ook bedreigingen. In 2014 kampte het land bijvoorbeeld met de hoogste temperatuur ooit gemeten. Dit leidde tot een acute droogte. Hoe heb jij dat jaar ervaren en hoe beïnvloedt een dergelijk voorval de resultaten van de ondernemers die in Bangladesh actief zijn?

Je hebt inderdaad de kans dat het volledig misloopt. Als je een boerderij met mango’s hebt en er komt een droogte of cycloon voorbij, dan kun je zo de hele oogst van een heel jaar verliezen. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met corruptie. Je moet wel weten hoe je daar mee om moet gaan.

Maar de kansen in Bangladesh zijn zo groot dat ik echt zou aanraden je niet door deze bedreigingen te laten weerhouden om koers naar Bangladesh te zetten.

Als je één vaardigheid of expertise zou mogen benoemen waar Bangladesh het meest om verlegen zit, en die Nederlandse ondernemers met zich mee zouden kunnen brengen: wat zou dat dan zijn?

Dat is moeilijk. Het grootste probleem dat in Bangladesh heerst is armoede. Dus mijn eerste reactie is om iets te doen om armoede tegen te gaan. Het is lastig om mensen gezond aan het eten te krijgen. De eerste investering die ‘Bangladeshi’ doen, nadat de honger gestild is, is in de opleiding van hun kinderen.

Naar mijn mening is gedragsverandering bij de bevolking hierbij cruciaal. Die gedragsverandering kun je realiseren door ervoor te zorgen dat de Bangladeshi je product echt wilen hebben.

Schoolkinderen Bangladesh

Bangladesh investeert in de opleiding van kinderen

Zijn er nog onbenoemde tips die je graag mee wilt geven aan NL ondernemers?

Wees je bewust van het land en het gedrag van de mensen zelf. Klop eens aan bij de Nederlandse ambassade in Bangladesh, zij weten precies welke NGO’s je daarmee kunnen helpen. Gebruik ook de mogelijkheden van onderzoeken, zoals het haalbaarheidsonderzoek van het Blue Gold programma, om te onderzoeken of je concept daadwerkelijk kans van slagen heeft. Dan voorkom je dat je een enorme investering doet die achteraf niet blijkt te werken. Lees ook het interview met Gijs ###LINK### over hoe rendabel het kan zijn om in Bangladesh zaken te doen.
“Het is echt een geweldig land, ik heb het er nog steeds naar mijn zin.”

Heb jij ondernemers in je netwerk voor wie dit overzicht met kansen in Bangladesh relevant kan zijn?

Deel dit overzicht met ze via een van deze buttons!

Ook ondernemen in Bangladesh?

Schrijf je dan hier in!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
2017-06-07T09:25:51+00:00
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly.Update my browser now

×